Trendy grafického designu 2023

Grafické a designové trendy jsou vždy ovlivněny děním kolem nás. Minulý rok byl prodchnut postpandemickým optimismem, který ještě zčásti přetrvává, nicméně přidávají se další vlivy jako je nárůst inflace, pokračující klimatické změny a válka na Ukrajině.Designéři na celosvětové dění reagují různě, některé inspiruje technologie a její takřka neomezené možnosti, jiní reagují na různá omezení touhou uniknout nebo se vůči dění rebelsky vymezit.

Přinášíme vám hlavní trendy v grafice a designu pro ro 2023. Nechte se jimi inspirovat.

Barvy v roce 2023

Syté barvy

Neonové barvy a paletky neutrálních tónů, které vládly grafickým designům, jsou na ústupu. Štafetu nově přebírají syté barvy, jež jsou zároveň elegantní a smyslné, podporují kreativitu a otevřenost.

Jsou inspirovány barevností 30. let dvacátého století a barvy jako karmínová, lesní zelená nebo pálená oranžová efektně dotváří luxusní designy balení a brandingu. V tomto duchu jde i Pantone barva roku 2023.

Tekuté přechody

Tekuté přechody barev dodávají nový šmrnc stávajícímu trendu barevných přechodů. Lesklý nebo olejový nádech barvy vytvoří ze zdánlivě statického loga dojem pohybu. Fantazie se meze nekladou. Je to jednoduchý způsob, jak ozvláštnit obalový design nebo různá pozadí. Pro sci-fi efekt vnořte písmo přímo do tekutých přechodů barev.

Typografické trendy

Bez patkové písmo

Pomalu, ale jistě končí období oblíbeného patkového písma. Designéři se začínají rozhlížet po novosti a čerstvosti ve svých typografických designech. Bez patkové písmo to vše splňuje, skvěle pasuje k minimalistickému stylu a geometrickým tvarům. Spoluutváří čistý a minimalistický design v brandingu, tisku a obalových designech.

Bez patkové písmo také vylepšuje čitelnost a přístupnost aplikací a webových stránek a vzhledem k tomu, že většina firem už bez on-linu nemůže existovat, očekávejme velký rozmach tohoto písma v on-line prostoru.

Zkreslené písmo

Jde o případ, kdy tradiční styly písma jsou různě deformovány – v zauzlení, rozplývají se nebo úplně zmizí, takže divákovi nestačí jeden pohled, musí se podívat po druhé, a to přidá vašemu designu punc roztříštěné reality v odkazu na aktuální trend Metaverse. Najdete řadu hotových zkreslených písem jako je například Devave nebo můžete experimentovat s řadou konvenčních písem – pohrát si s tvary písem, roztáhnout či roztavit písmena do neviditelnosti.

Široké fonty

Široké fonty jsou další vývojovou větví patkového písma. Spojují v sobě čistotu bez patkového písma a specifický charakter patkových písem. Působí přátelsky a optimisticky, určitě nesáhnete vedle, když si je vyberete pro design rodinných a dětských značek.

Zhuštěná typografie

Odvaha a působivost jsou přední vlastnosti zhuštěné typografie. Grafičtí designéři ji vždy využívali k přilákání pozornosti diváckého oka. V roce 2023 se tato kompaktní typografie bud objevovat jak u edičních designů, tak v reklamě.

Zhuštěné druhy písma občas promlouvají k divákovi agresivním tónem. Ve svých grafických designech je můžete buď naředit lehkými neutrálními tóny barev nebo podtrhnout dramatický tón designu výběrem futuristické kombinace černé a neonové.

Zde najdete 40 nejpůsobivějších tipů zhuštěného písma, pomocí kterých vytvoříte čisté a elegantní grafické designy.

Sci-fi loga

Značky budou reflektovat post-pandemickou budoucnost poznamenanou klimatickými změnami a stále se vyvíjejícími technologickými trendy. V dnešní době spotřebitelé hledí na udržitelnost a technické inovace produktů. V této souvislosti bude pro firmy výhodou, pokud si v rámci brandingu vyberou právě futuristický grafický trend, který podtrhne ekologickou a technologicky vyspělou stránku produktu / značky. 

Metaverse

Metaverse jako nová verze internetu je na postupu. Zanedlouho spolu budeme schopni komunikovat v on-line virtuální realitě. Už teď můžeme sledovat, jak NFT, hry probíhající ve virtuální realitě a modely vytvořené umělou inteligencí začínají prosakovat do myšlení společnosti. Neodkladně, grafický design bude čerpat inspiraci z tohoto high-tech futuristického směru.

Metaverse se v grafickém trendu pro rok 2023 projeví ve 3D avatar ilustracích, futuristickém ladění včetně sci-fi typografie a grafickém designu stylizovaném do Matrixu – černé a neonové barevné palety.

Fóliový tisk

Fóliový tisk bude v roce 2023 v oblasti obalového a grafického designu silně trendovou záležitostí. V brandingu dokáže tisk fólií spolu s barevnými přechody napáchat hotové zázraky. Váš obalový design se stane sofistikovanějším a tištěné materiály dostanou luxusnější ráz.

Koláž

Více a více času trávíme v on-line prostoru, tenké hranice mezi realitou a virtuálním světem se stírají. Tento jev přenášejí grafičtí designéři do koláží pomocí mixu digitálních ilustrací a reálných fotografií. Tipy a designové templaty na koláže najdete zde: The Collage Trend (envato.com)

Y2K estetika

Estetika, jež se nechala inspirovat technologickým pokrokem a popkulturou 90. let, styl, který získal jméno po počítačové programátorské chybě roku 2000 - tedy Y2K. V roce 2023 se Y2K estetika projeví acidovou grafikou.

Acidová grafika se vyznačuje rozmazanými texturami, metalickými chromy, rozbitou mřížkou a amorfními tvary. Zosobňuje temnou stránku on-line prostředí a najde super uplatnění v grafickém designu webových stránek, na přebalech alb a v postech na sociálních sítích. Bere v potaz budoucnost zaměřenou spíše na počítače než na lidské oko.

Maximalismus

Přechod generace Y na generaci Z robustně ovlivnil celý designérský svět. Zatímco mileniálové žili minimalismem, generace Z ožívá tam, kde se chaos protíná s maximalismem. Míchanice digitálního designu 90. let, lidového umění a dědictví posouvá designérské hranice tím, že minulost přetváří a posouvá v budoucnost. Jste fanoušci maximalismu?  Čtěte více na Maximalist Design: The 'More' You've Been Missing (vectornator.io)

Trendy v brandingu

Doteď v brandingu velmi oblíbené ilustrace budou upozaděny na úkor fotografie, která dodá brandu lidskou kvalitu a hloubku.Ilustrace v kombinaci s 3D grafikou a fotografiemi dají vzniknout hravým a neotřelým designům. Inspirujte se úspěšnou kampaní The Wonderful Everyday of IKEA Ads | Audio Network UK.